نیاز به گواهینامه معتبر برای واردات از ایران

 

PAGEV مصاحبه مطبوعاتی یاووز اراوغلو رئیس 

شرکتهای ترکیه از روز دوشنبه مورخه 24.07.2017 موظف شدند تا تمامی فاکتورهای مورد استفاده به هنگام واردات کالا از ایران را به تایید کنسولگری ترکیه در ایران برسانند. این تصمیم بدین دلیل اتخاذ شد که طرف ایرانی قانون مشابهی را در مورد صادرکنندگان ترکیه اجرا می کند. بنابراین اعلام شد که بر اساس اصل متقابلیت، ترکیه نیز روند مشابهی را اعمال خواهد کرد.

ایران در سال 2016 اعلام کرد، صادراتی که از خاک ترکیه به ایران انجام می گیرد، باید به تایید کنسولگری ایران در ترکیه برسد. با اجرای این قانون، صادرکنندگان ترکیه بدلیل طولانی بودن امور بروکراتیک در کنسولگری ایران، هم از نظر وقت و زمان متضرر می شوند و هم بدلیل هزینه هایی که کنسولگری بابت تایید اسناد و مدارک می خواهد، متحمل هزینه های اضافی می شوند. بنابراین در چارچوب اجرای اصل متقابلیت بین کشورها، ترکیه نیز تصمیم گرفت در مورد واردات کالا از ایران روند مشابهی را به اجرا بگذارد.

واردات ترکیه از ایران بالغ بر 4.7 میلیارد دلار می باشد که از این میزان مبلغ 3.6 میلیارد دلار متعلق به روغن های معدنی (نفت و مشتقات آن) است. واردات مواد پتروشیمی با 500 میلیون دلار و واردات فلزات و آلیاژهای آن نیز با نزدیک به 400 میلیون دلاردر رده های دوم و سوم جای دارند. همچنین ترکیه 10 درصد از مواد اولیه پلاستیک مورد نیاز خود را از ایران وارد می کند و بدین ترتیب ایران در رده سوم تامین کننده مواد خام پلاستیک ترکیه قرار دارد. وقتی میزان صادرات ترکیه به ایران را بررسی می کنیم، می بینیم از مجموع تقریبا 5 میلیارد دلار صادرات انجام گرفته به ایران، به غیر از صادرات طلا به این کشور که به میزان 1.7 میلیارد دلار می باشد، بیشترین میزان صادرات در ماشین آلات، محصولات نساجی، مواد پلاستیکی، مبلمان و لوازم خانگی بزرگ (لوازم برقی مثل ماشین های لباسشویی، ظرفشویی، یخچال و نظایر آن) انجام گرفته است.

تجارت بین ترکیه و ایران با شکل فعلی از نظر هر دو کشور در وضعیت مثبتی قرار دارد و با تصمیماتی که مقامات دو کشور برداشته اند، طی سالهای آتی نیز رشد بیشتری خواهد یافت.

اما متاسفانه، تصمیمات اخیر باعث ایجاد مشکلات برای فعالین حوزه صنعت ترکیه و ایران و افزایش هزینه ها شده و بر رشد تجاری بین دو کشور دوست و همسایه ترکیه و ایران نیز تاثیر منفی گذاشته است.

راه حل این مشکل این است که ایران و ترکیه هر دو به شکل همزمان، این تصمیمات را لغو و اجرای این روند را که باعث کاهش حجم تجاری بین دو کشور می شود، متوقف کنند. بدین منظور نیز به همراه سازمانها و نهادهای مستقر در ایران که با ترکیه روابط تجاری دارند، موضوع را پیگیری می کنیم.

همچنین دی-8 (Organisation for Economic Cooperation) که ایران و ترکیه از اعضای موسس آن می باشند و دبیرخانه آن نیز در ایران فعالیت دارد، در حل این مساله با گامهای متقابل و مشترک دو کشور، می تواند بستری بسیار موثر باشد.

بعنوان فعالین حوزه صنعت در ایران و ترکیه جهت توسعه همکاری و روابط تجاری بین کشورهایمان و حل مسایل و مشکلات موجود در چارچوب روابط حسنه همسایگی آماده حمایت از کلیه تلاشها و فعالیتها هستیم.

با عرض احترام
یاووز اراوغلو
رئیس هیات مدیره

 

PAGEVدرباره

PAGEV یک انجمن تجاری مستقر در استانبول است که نمایندهارزش زنجیره ای پلاستیک ترکیهمی باشد. PAGEV هم اکنون با 700 متولی و 1750 عضو،نماینده 85 درصد از درآمد بخش صنایع ترکیه است. PAGEV همچنین دارای مدارس آموزش فنی – حرفه ای پلاستیک می باشد که هم اکنون 2000 دانش آموز مشغول تحصیل در آنها هستند.PAGEVبعلاوه صاحب یکی از 3 شرکت بزرگ مسئول در ترکیه در زمینه برنامه ریزی بازیافت ها است.PAGEV هر سالنمایشگاه (پلاست یوروآسیا)"Plasteuroasia" را یکی از بزرگترین نمایشگاه های پلاستیکی در جهانمی باشد، سازماندهی می کند.

PAGEV Video Link; https://youtu.be/gpmk9oKiwVM


Yagmur Cengiz:جهت اطلاعات بیشتر

+90 212 425 13 13:تلفن

yagmur.cengiz@pagev.net.tr: ایمیل

Plast Eurasia 4-7 December 2024
Our partners
2
1
3
5